Etter hvert som antallet elbiler vokser, er det også flere som ønsker å installere ladere hjemme. For å gjøre det enklere for deg som installatør å levere en bekymringsfri løsning, har vi derfor tatt opp noen av de vanligste spørsmålene når det kommer til lading av bilen hjemme.
Lading av elbil i privatbolig – hva bør du tenke på?
De fleste som kjøper elbil, ønsker å kunne lade raskt. Dette er selvsagt en viktig egenskap når det kommer til elbiler. Og muligheten finnes, men i nesten alle tilfeller er det nødvendig å gjøre noen justeringer for at det skal fungere. Bileieren kjenner ikke alltid til begrensningene som finnes både i bilens kapasitet, laderens kapasitet og husets kapasitet, og der har du som installatør en viktig oppgave.
Utfordringer med å lade elbiler hjemme
De fleste ladestasjoner har mulighet til å levere mye effekt. Dette betyr ofte at hele eller store deler av kapasiteten til huset går til elbilen, noe som gjør at hovedsikringen risikerer å gå ut og at huset blir uten strøm dersom noe annet i huset brukes samtidig. Det er også fare for branntilløp ved feillading ved for eksempel overbelastet kurs/utstyr.
Ladingen kan avbrytes dersom husets forbruk er for høyt
Det er funksjoner på de fleste bokser som du kan sette dem på maksimal effekt, enten hele tiden, på bestemte tider, eller at veggboksen lytter til husets forbruk og justerer effekten etter forholdene. Der hvor tilgjengelig kapasitet i huset er lav, eller man ønsker å utnytte hele kapasiteten som er tilgjengelig er det anbefalt en ladestasjon med mulighet for dynamisk lastbalansering. Det vil si at denne hele tiden overvåker forbruket i huset og vil gi bilen tilgjengelig effekt innenfor de rammer som er satt for landingen uten å overbelaste anlegget.
Hva er forskjellen mellom ladeboksene?
Selve laderen, som omdanner strøm fra strømnettet til likestrøm som skal sendes til batteriet, er innebygd i bilen. Som installatør vet du det, men mange som kjøper sin første elbil gjør det ikke. Mange hybrid biler har en lader som ofte har en maksimal kapasitet på 3,7 kW enfase, noe som tilsvarer en ladning på cirka 20 km/t. Elbiler har fra en maksimal kapasitet på 7,4kW (ca. 40 km/t) til 11kW (ca. 50 km/t) som standard, og det er noen få biler som kan ta 22kW (ca. 110 km/t). Det som skiller disse er om de er 1-fase eller 3-fase. Enkelt sagt kan man si at biler med kortere rekkevidde vanligvis har 1-fase lading og biler med lengre rekkevidde har vanligvis 3-fase lading. Det er selvsagt en fordel om bilen er en trefasemodell, for det vil påvirke anlegget mindre.
Forbered deg på fremtiden
Utviklingen av ladere for hjemmebruk går raskt. For at bileieren skal være fornøyd med sine valg i lang tid, er det viktig å se fremover. Uansett biltype; hybrid eller elbil, og er det en 1-fase eller 3-fase modell bør det monteres en 3-fase veggboks for hjemmelading. Fordelen med dette er at en 3-fase bil trenger mindre ampere per fase for å lade bilen, noe som gir gode muligheter for å fremtidssikre ladingen.
Tre ting du bør tenke på når du lader en elbil hjemme: