Ahlsell har investert i en egen «compliance»-avdeling, som passer på at det vi kjøper og produserer samsvarer med norsk lov, internasjonale krav og etiske retningslinjer.
— Det er dette vi kaller «tryggere leveranser», forklarer Gasperini.
Små og mellomstore bedrifter har sjelden egne ansvarlige for bærekraft, HMS, sertifiseringer og etterlevelse av krav innen dokumentasjon og ansvarlige innkjøp.
— Som en stor aktør, med betydelige ambisjoner på bærekraftsområdet, er vi avhengige av å ha definerte roller som har ansvaret for å overholde alt av krav, lover og forventninger – og ikke minst sørge for at alt kan dokumenteres, forklarer Elisa.
Compliance-avdelingen holder seg til enhver tid oppdatert på regler og krav fra myndighetene og markedet – og svarer også opp de av kundene våre som har spørsmål rundt produkt-sertifiseringer, EPD og annen nødvendig dokumentasjon.
Slik får du oversikt
Med dedikerte ressurser som følger opp produktdata i Ahlsell, skal du som kunde spare tid på produktvalgene dine.
— Vi har ansatte til å følge med, slik at du som kunde slipper. Kundene våre skal stole på at produktene de kjøper fra oss har så god dokumentasjon som det til enhver tid er mulig å skaffe.
Fokusskifte: Produktdata blir viktigere
Økt vektlegging av miljøhensyn i anbud har vært gjeldende siden 1. januar 2024. Gasperini ser allerede at kravene er i utvikling.
— Transport av varene fra oss grossister ble raskt satt i søkelyset. Der var vi i Ahlsell heldigvis tidlig ute med å levere tilnærmet utslippsfritt idet kravene ble gjeldende. Nå ser vi en dreining mot at produktene i større grad blir ettergått.
— Den største utslippskilden til kundene våre, og til oss i Ahlsell, er selve produktene.
— Både råvarene produktene er laget av, og selve produksjonen, medfører CO2-utslipp. Det har ført til krav om både EPD, CO2 -regnskap og miljøsertifiseringer på produktnivå. Compliance-avdelingen vår passer på at vi kan dokumentere dette, både på det vi produserer selv, og produktene vi kjøper fra våre leverandører.
— Alle må kunne dokumentere påstandene sine når det kommer til miljøavtrykk. Alt annet er grønnvasking, stadfester Gasperini.
Grunndata skal på plass
Ahlsell har jobbet systematisk med å følge opp leverandørene på grunndata i mange år. Compliance manager hos Ahlsell, Christine Børresen, forteller at dette er et arbeid som alltid vil pågå.
— For å lykkes med god kvalitet på vår grunndata og dokumentasjon, er vi avhengige av god dialog med våre leverandører. De forstår også at kundene kommer til å velge vekk produkter uten god grunndata, og at vi heller ikke vil ha de i butikkhyllene dersom dokumentasjon ikke kommer på plass.
Følger opp sannsynlig risiko
En stor del av alt bærekraftarbeid er gode risikovurderinger. Det preger også arbeidet i Ahlsell på ansvarlige innkjøp.
— Først gjorde vi grundige vurderinger på de 50 største leverandørene våre, og på våre egne merkevarer. Deretter har vi prioritert å følge opp de leverandørene der vi anser risikoen for brudd på våre etiske retningslinjer som størst. Målet vårt er å ha null produkter med høy risiko for brudd på de etiske retningslinjene våre, avslutter Børresen.