Ironside har vært en ledende aktør på det svenske og norske markedet i over 30 år. I løpet av den tiden har sortimentet blitt utviklet kontinuerlig, for å leve opp til kundenes høye krav. Innsatsen som er lagt ned har gitt uttelling – i dag betraktes Ironside som et av de sterkeste profesjonelle merkene.
— Vi har mange ressurser som jobber for at vi skal ha et stort, og ikke minst solid utvalg til våre kunder. Totalt er rundt førti medarbeidere fra Ahlsell inkludert i utviklingen av Ironside-sortimentet. Vårt arbeid er i høyeste grad påvirket av kundenes behov. Det betyr at vi er lydhøre for kundenes ønsker, og gjør vårt beste for å innfri disse, forteller Hallvar Hjermann.
Kundestyrt sortimentsutvikling
Ahlsell har seks spesialistselgere i Sverige, og to i Norge som jobber med Ironside. Spesialistselgerne og produktsjefene møtes flere ganger i året for å gå gjennom ønsker fra kundene.
— Idéene formidles fra oss til Ahlsells sourcingteam, som jobber videre med å finne en fleksibel produsent som oppfyller kravene våre. Sourcingteamet fanger også opp forbedringer på eksisterende produkter, som rapporteres til produsenten, sier Hjermann.
Å samarbeide med de riktige produsentene har vist seg å være svært viktig:
— Vi får frem kvalitetsverktøy til en god pris ved å samarbeide med de rette produsentene og fjerne dyre mellomledd. Vi får også en del innspill til sortimentsutviklingen fra produsentene våre, som har lang erfaring og deler sin kompetanse, legger Ola Karlsson til.
Omfattende kvalitetskontroll før lansering
Majoriteten av Ironside-produktene produseres i Europa, mens en liten andel produseres i Asia – hovedsakelig i Taiwan, og en mindre del i Kina. For å kontrollere den asiatiske produksjonen har Ahlsell et eget representasjonskontor i den kinesiske millionbyen Guangzhou.
De som jobber på representantkontoret sikrer at leverandørene er innforstått med Ahlsells innkjøpsavtaler og krav til utførelse. I tillegg gjennomfører kontoret kontroll av leveranser, oppfølging av sertifikater og sørger for at kontainere fylles opp på en mest mulig miljøvennlig måte.
— Innen et nytt produkt blir tatt inn i sortimentet, skjer det en omfattende kvalitetskontroll. Ofte gjøres det ulike tester hos akkrediterte testinstitutter. Alt verktøy testes også ute hos kundene for å sikre at produktene oppfyller deres kvalitetskrav, i en ordentlig arbeidssituasjon, forklarer Karlsson.
Nye behov i takt med økt digitalisering
I arbeidet med å holde seg a jour med de seneste nyheter inngår årlige besøk på både lokale og globale verktøysmesser verden rundt. Digitaliseringen av bygg- og industrisektoren skjer i en rasende fart – noe som gjør at behovene til brukerne forandres kjapt.
— Trenden peker mot flere oppkoblede verktøy, der måleverdiene kan lagres og leses av på PC. Vi som jobber med Ironside setter pris på at vi har muligheten til å påvirke mye av det vi tilbyr til kundene. Det er en veldig spennende utfordring å hele tiden utvikle produkter som overgår forventningene, sier Karlsson.
Hallvar Hjermann er enig:
— Det er utrolig givende å lage verktøy som forenkler hverdagen til våre kunder. Både i dag og i fremtiden, avslutter han.
I 1990 gikk Europas ledende distributører sammen, for å samle det beste fra en rekke leverandører i en tydelig produktserie: IRONSIDE. Ahlsell har gjennom 30 år vært en av flere ledende europeiske distributører som sammen eier varemerket.
Du finner hele Ironside-sortimentet i vår nettbutikk, og i din nærmeste Ahlsell-butikk!